PHOTOGRAPHY/VIDEO | Mooie blogfoto's maken!

zaterdag, april 25, 2015


Hello! Pas kreeg ik van iemand de vraag of ik misschien een artikel kon maken over hoe ik mijn foto's maak die bij mijn blog horen. Dat vond ik een leuk idee, dus bij deze!

Ik was eerst even gaan kijken op internet hoe anderen het allemaal deden, maar nergens kon ik een filmpje vinden, dus dacht ik: 'Dan doe ik dat toch?'. Zo gezegd zo gedaan, maar alleen een filmpje vond ik nog een beetje onduidelijk, dus onder het filmpje nog alles even verder uitgelegd!


Camera en lens

Camera
Je hebt verschillende camera's waarmee je kan fotograferen. Het beste kan je dit doen met een spiegelreflex, omdat die de beste kwaliteit foto's maakt en je alles qua belichting kan instellen. Als je geen spiegelreflex hebt, dan is een compactcamera een redelijk alternatief, maar als het even kan, gebruik dan een spiegelreflex! 

De beste spiegelrefexcamera's zijn van Canon of van Nikon. Je hebt ook Sony of Olympus, ook prima, maar kwalitatief staan Canon en Nikon toch wat hoger. Vaak stellen mensen de vraag of Canon of Nikon nou beter is. Voor mij maakt het niet zoveel uit. Thuis hebben we een Canon 400D en op school kan ik camera's van Nikon lenen. Beide kunnen gewoon goede foto's maken en ik merk geen verschil in wat nou fijner is.

Lens
Je hebt ontzettend veel verschillende lenzen! Zoomlenzen, lenzen met een vast brandpunt (de hoeveelheid mm waarop je bent 'ingezoomd'), macro lenzen, groothoeklenzen en ga zo maar door. Voor productfoto's zou ik een lens pakken die niet onder de 50mm komt, hoger mag eigenlijk altijd wel. Waarom? Als je bijvoorbeeld op 17mm gaat fotograferen, krijg je een heel vertekend beeld. Als je een laag aantal mm hebt, krijg je een groothoekeffect, beginnend bij het wel bekende 'fish eye' effect. Als je bijvoorbeeld 300mm hebt, haalt hij het onderwerp heel dichtbij en ook smelt het onderwerp een beetje samen met de achtergrond, zoals je bij deze foto's kan zien. Elke keer moest ik mijn brandpuntafstand verhogen, maar het paaltje moest even groot blijven, let goed op wat er met de achtergrond gebeurt.


18mm


45mm


70mm

Naar mijn mening, is de laatste foto mooier dan de eerste, qua achtergrond. Voor landschappen en architectuur is groothoek juist wel weer heel erg geschikt, maar voor producten kan je beter tussen de 50mm en 100mm zitten.

Zelf heb ik de 70-300mm, de 17-85mm en de 35-80mm lens. Op school kan ik ook lenzen lenen, maar welke ze allemaal wel niet hebben is enorm veel! Mijn favoriet is de 50mm lens, die zou ik zelf ook graag willen hebben!

Setting

Licht
Als je gaat fotograferen, moet je dat zeker niet in een donkere ruimte doen, tenzij je beschikt over een softboxje of twee. Ik weet nu al dat er mega veel mensen zijn die geen softbox hebben, sterker nog, ik heb er ook geen. Maak je setting bij voorkeur bij een groot raam en zorg dat het licht goed op je onderwerp kan vallen. 

Als het toch niet gaat lukken met het licht, kan je altijd gaan flitsen en doe dat bij voorkeur met een losse flitser. Je kan die op je camera zetten (of op statief, maar dan heb je flitsblokjes nodig, dus dat is te ingewikkeld voor deze post, hehe) en direct op het onderwerp richten, maar dan gaat het wel snel fout. Flits liever via het plafond als die wit is, zodat je heel zacht ligt krijgt. Je richt je flitser simpelweg op je witte plafond, die het licht weerkaatst op je onderwerp.

Ook kan je lichte schaduwen verminderen door een reflectiescherm. Niet iedereen heeft een reflectiescherm en dat is ook nergens voor nodig, want piepschuim is je beste vriend! Je zet het piepschuim tegenover de schaduwen en je moet gewoon een beetje kijken hoe je de piepschuim het beste neer kan zetten. Dit werkt alleen als er goed licht op je piepschuim valt, zodat hij wel iets heeft om te weerkaatsen in de schaduw ;).

Achtergrond
Zorg voor een rustige achtergrond en houd het nog even basic. Zoals je kan zien in het filmpje, heb ik gewoon planken laminaat vastgetaped en op de strijkplank gelegd, die ik dan vervolgens weer tegen een witte muur heb gezet. Natuurlijk mag je je eigen creativiteit loslaten op dit onderdeel, maar zorg ervoor dat er geen storende/afleidende dingen in je achtergrond zitten. De achtergrond word als het goed is deels onscherp, dus houd daar ook rekening mee.

Compositie

Spelen
Je hebt nooit in een keer alles goed liggen, speel daarom een beetje met hoe je iets neerlegt of neerzet. Houd ook in je achterhoofd hoe je iets in beeld wil brengen. Wil je bijvoorbeeld iets speels, of juist iets straks? 

Decoratie
Als je het leuk vindt, kan je ook wat decoratie toevoegen, bijvoorbeeld steentjes, rozenblaadjes, confetti. Ook kan je in de achtergrond decoreren, maar zorg dat dat niet helemaal scherp is, zodat het niet afleidt van je onderwerp. Denk hier bijvoorbeeld aan een stapeltje boeken, een bos bloemen, enz.

Het is wel heel belangrijk dat je decoratiemateriaal niet afleidend is en alle aandacht van je onderwerp haalt. Zorg dat je onderwerp sowieso scherp is. Stel niet scherp op een decoratieding, zodat je onderwerp onscherp is, maar dat is eigenlijk best logisch, hehe!

Rollende voorwerpen
Yup, er zijn altijd van die producten die altijd wegrollen. In de video zie je hoe je dat makkelijk kan oplossen met een stukje plakband die je dubbelzijdig maakt en op je product plakt, zodat het blijft kleven aan de ondergrond. Te handig dit!

Instellingen

RAW of JPG?
Als je in de automatische standen fotografeert, kan je alleen maar in jpg schieten. Jpg is gewoon kant en klaar en kan je niet optimaal bewerken. Als je in de manuele standen gaat fotograferen, kan dit ook in RAW. RAW kan je uitgebreider bewerken. Je kan bijvoorbeeld makkelijker schaduwen lichter maken, de witbalans aanpassen, kleuren aanpassen en nog veel meer. Het nadeel van RAW is dat de bestanden veel groter zijn, dat je ze niet met alle programma's kan openen en dat je ze pas op internet kan zetten, als je er jpg's van hebt gemaakt. 

Ik fotografeer nooit meer in jpg, puur omdat die gewoon bijna niet goed te bewerken zijn. RAW vind ik veel fijner! Let op, fotografeer je in RAW, let er dan wel op dat je een bewerkingsprogramma hebt waar je RAW in kan openen, zoals Adobe Photoshop. Deze bestanden kan je niet bewerken in bijvoorbeeld Picmonkey.

ISO
De ISO zorgt voor de lichtgevoeligheid. Je begint meestal met het getal 100, het minst lichtgevoelig en mijn camera eindigt met 1600. Inmiddels zijn er al veel hogere ISO waardes, maar voor nu houd ik het bij 1600. Hoe lager het getal, hoe minder lichtgevoelig, dus heb je je ISO op 100, dan zijn die foto's veel donkerder dan als je ISO op 1600 staat. Nu denk je vast 'Uhhh, maar dan zet ik mijn ISO gewoon zo hoog mogelijk hoor!' Nee, niet doen! Als je je ISO heel hoog hebt staan, krijg je ruis in je foto, omdat de pixels dan aan elkaar gaan plakken. In sommige gevallen kan je niet anders, maar probeer je ISO waarde altijd zo laag mogelijk te houden.

Witbalans
Een blauwe waas, een oranje waas, het komt allemaal door het licht. TL- lampen geven bijvoorbeeld een enorm blauwe waas, dus is er een kleur nodig om het blauw te compenseren, namelijk oranje. Je kan verschillende soorten witbalans instellen, die ervoor zorgen dat je geen blauwe, roze, groene of oranje waas over je foto's krijgt. Ik heb hem altijd op automatisch staan, maar omdat ik in RAW fotografeer, kan ik de witbalans eventueel later aanpassen.

Sluitertijd
De sluitertijd (S) bepaalt hoe snel je een foto maakt, dus klikklik of klik......klik. Hoe sneller je sluitertijd, hoe minder licht er binnenkomt en hoe minder je last hebt van bewogen beeld. 

Fotografeer je in de volle zon, kies dan voor een snelle sluitertijd (bijvoorbeeld: 1/250), anders worden je foto's overbelicht. Fotografeer je in het donker, kies dan een langzame sluitertijd (Bijvoorbeeld: 1''), anders is hij onderbelicht. 

Als je kiest voor een snelle sluitertijd, kan je makkelijk uit de hand fotograferen, maar als je uit de hand fotografeert met een langzame sluitertijd, heb je een bewogen foto. Gebruik daarom bij een langzame sluitertijd altijd een statief.

Diafragma
Diafragma (F) heeft met licht en scherpte te maken. Je hebt een heleboel getallen, die vaak beginnen bij 4,5 en eindigen bij 32. Hoe lager het getal, hoe groter de opening van de lens is, hoe meer licht er binnenkomt en hoe minder scherpte je hebt. Bijvoorbeeld bij F4,5 heb je een lichte foto, waar een klein deel scherp kan zijn en bij F32 heb je een donkere foto waar zo goed als de hele foto scherp is.

De diafragma en sluitertijd werken samen. Het hangt natuurlijk van je situatie af, maar als je bijvoorbeeld een landschap wil fotograferen en je wil dat alles scherp is, kies je een hoog getal bij F en een langzame sluitertijd. Je camera zet je op een statief neer. Wil je een foto waar maar een klein deel scherp is, kies je een laag getal bij F en gebruik je een snellere sluitertijd.

Standen op je camera
Op je camera zitten een aantal standen, die je meestal in kan stellen door aan de draaiknop te draaien. Ongeveer de helft is automatisch en de andere helft is manueel, dus bij de ene helft is alleen jpg mogelijk en bij de andere? Juist, ook RAW.

De automatische standen op mijn Canon 400D zijn: 'Flitser uit', 'nachtportret', 'sport', 'Close-up', 'Landschap', 'Portret' en gewoon 'Automatisch'. Deze standen zijn soms handig als je net begint, maar eigenlijk kan je er precies helemaal niks mee. Als je hiermee wil fotograferen, is het naar mijn mening zonde van het geld wat je aan je spiegelreflex hebt uitgegeven.

Op de manuele standen zal ik wel iets dieper ingaan. Je hebt:
P: Dit is de uitgebreidere automatische stand. Hier kan je namelijk ook je ISO en witbalans aanpassen.
Tv: In deze stand kan je alleen de sluitertijd, witbalans en ISO aanpassen.
Av: Hier kan je alleen je diafragma, witbalans en ISO aanpassen.
M: In deze stand kan je alles aanpassen, dus je sluitertijd, diafragma, witbalans en ISO.
A-dep: Deze stand snap ik eigenlijk zelf niet, ik snap niet wat het verschil is tussen deze stand en de P stand.

Fotograferen

Kijk naar je instellingen
Soms denk je een perfecte combinatie van sluitertijd en diafragma te hebben, maar valt het toch tegen op je foto. Probeer dan gewoon een beetje te spelen met de sluitertijd en diagfragma. Kijk maar wat het doet, wordt de foto te donker, kies dan een lager diafragma of een langzame sluitertijd. Desnoods zet je je ISO hoger en kijk ook altijd of je witbalans goed staat, vooral als je in jpg schiet.

Probeer andere opstellingen
Misschien moet dat kettinkje toch aan de andere kant... Probeer maar gewoon even van alles uit. Het is beter om 100 verschillende foto's te maken, dan maar 10 die achteraf toch niet zo heel goed zijn qua opstelling.

Scherp
Tja, scherpstellen is nou eenmaal lastig. Je moet echt heel erg goed kijken, vooral als je handmatig scherpstelt. Het is echt heel erg zonde als je foto's onscherp zijn, of op het verkeerde punt.

Kader
Dit is iets wat je moet aanvoelen. Zorg dat je onderwerp goed binnen het beeld valt, dus niet deels erbuiten. Zorg ook dat je een beetje ruimte overhoudt aan de zijkanten, onderkant en bovenkant. Je onderwerp hoeft niet perse helemaal in het midden te staan, maar let er wel op dat het een beetje lekker kijkt, als je begrijpt wat ik bedoel, haha!

Bewerken

Programma
Ik bewerk mijn foto's altijd in Adobe Photoshop. Dit is een betaald programma die ik moest aanschaffen voor school. Mocht je niet voor een programma willen betalen, dan is Picmonkey een goed alternatief. Dit is gewoon een site op internet waar je heel makkelijk basisbewerking kan uitvoeren.

Wat bewerk ik eraan?
Heel uitgebreid bewerk ik mijn foto's niet. Ik pas alleen de belichting aan, werk wat vlekjes weg, crop de foto en soms zet ik er tekst in. Het is helemaal aan jou wat je wil bewerken, maar ik zou het gewoon basis houden. Ga alsjeblieft niet met filters werken, want dan komen de kleuren niet goed meer over.

Dit was hem alweer! Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je nog een vraag hebt, kan je die altijd stellen! Kijk ook even op www.newfotografie.nl om mijn beste (school)werk te zien. Je kan deze site ook volgen op Bloglovin'. Dus doe dat vooral!

You Might Also Like

0 reacties

Leuk dat je een reactie achterlaat! Ik lees en beantwoord alles! :) Helaas worden anonieme reacties verwijderd, tenzij je naam in de reactie vermeld staat.