PHOTOGRAPHY | Mooie mensen fotograferen in Amsterdam

dinsdag, februari 24, 2015


Goeie middag (avond/nacht/ochtend kan ook)! Vanmorgen pakte ik om 09:20 de trein richting Amsterdam, want ik moest voor school portretten maken van mensen die ik niet ken. We hadden nog treinkaartjes liggen van de Kruidvat en ik besloot dat ik lekker samen met mijn camera op date ging naar Amsterdam, op zoek naar mensen!


Mensen vinden in een stad als Amsterdam, niet zo moeilijk toch? Mensen vinden in Amsterdam die ook op de foto willen is toch wel ietsje lastiger. Veel mensen hebben haast, negeren je gewoon of bedanken wel vriendelijk. Gelukkig heb ik wel een aantal mensen gevonden, helaas zijn er ook een paar niet zo goed gelukt, maar deze 10 zijn wel mooi geworden, al zeg ik het zelf!


Deze meneer was samen met een klein jongetje. Hij zat al bij me in de trein en later kwam ik hem weer tegen voor Amsterdam Centraal. Toen ik hem vroeg of hij het goed vond als ik een foto van hem zou maken, twijfelde hij even, maar uiteindelijk stemde hij in. Deze meneer sprak mij aan omdat hij een heel karakteristiek gezicht heeft.


Deze mevrouw was ook samen met een klein jongetje. Toen ik haar vroeg zei ze eigenlijk meteen al 'ja hoor', dus dat was mooi. Deze mevrouw sprak mij aan omdat ze heel kleurijk gekleed was, helaas zie je dat niet in zwart wit, maar je kan wel zien dat het geen saai type is.


Van een afstandje zag ik deze man in z'n eentje richting de Dam lopen en ik vond zijn kledingkeuze heel speciaal. Het was meteen goed toen ik vroeg of hij wilde poseren. Wel sprak hij gebrekkig Nederlands, maar gelukkig begrepen we elkaar goed!


Dit meisje viel me op vanwege haar mooie rode haar, glanzende ogen en bleke huid. Volgens mij was ze nog wel vrij jong en ik wilde eigenlijk alleen volwassenen fotograferen in eerste instantie, maar ze sprak me zo aan, dat ik toch vroeg of ze even model wilde zijn, wat na even twijfelen goed was!


Deze vrouw stond voor een winkel haar tasjes een beetje te organiseren en ze viel me heel erg op vanwege haar uiterlijk. Ze was een klein beetje verlegen, maar de foto is erg mooi geworden!


Deze man stond tegen het raam geleund bij de McDonald's en keek een beetje op zijn telefoon. Toen ik hem aansprak, bleek hij geen Nederlands te spreken, hoera! Gelukkig kan ik me wel goed redden in het Engels en als resultaat wilde hij ook wel even snel op de foto. Ik vind zijn blik heel erg mooi hier.


Nou, als je zo'n persoon tegen zou komen zou je gelijk een hele fotoshoot doen toch? Ook deze meneer sprak geen Nederlands, dus ging het wederom in het Engels. Hij wilde graag op de foto (yay!) en was heel erg vrolijk en enthousiast! 


Bij deze meneer duurde het iets langer. Hij twijfelde, maar hij stemde toch in. Ik had drie foto's van hem gemaakt en toen ik ze liet zien, zei hij dat hij liever een foto had die minder ingezoomd was. Eigenlijk heeft het ook wel wat, vooral met deze achtergrond en je ziet zijn kleding ook goed, want dat was wat mij aansprak. Heel classy, maar toch casual.


Deze mevrouw liep mij tegemoet en ik vond haar er heel fotogeniek uitzien. Wederom in het Engels vroeg ik of ik een foto van haar mocht maken en dat was prima. Haar blik vind ik heel mooi en dat je kan zien dat ze haar tas vasthoud, vind ik ook wel iets extra's toevoegen in de foto.


Deze jongen was een toerist en hij dacht eerst dat ik vroeg of hij een foto van mij wilde maken, maar helaas, dat was niet de bedoeling. Later begreep hij wat ik bedoelde en vrolijk poseerde hij. Leuk detail: je kan mij ook nog zien in zijn 'shine bright like my sunglasses' zonnebril!

Ik vond het een hele leuke opdracht om te doen. Helaas begon het te regenen en ben ik maar even de Monki en de Forever 21 ingegaan, waar ik ook nog wat dingen kocht. Ik kocht een wijnrood basic shirt bij Monki voor €6,- en een zwarte kimono met oranje/geel/rode bloemen bij Forever 21 voor €12,95. Ik wilde zoiets al superlang hebben, maar kon nooit de perfecte vinden, maar nu heb ik hem!! Uiteindelijk regende het nog steeds en dacht ik 'Nah, ik ga nog wel even naar Rotterdam, misschien kan ik dan ook nog even gezellig bij Nikki en haar vriend langs op hun boot.' Maar dat heb ik niet gedaan, want mijn treinkaartje was tot 4 uur geldig en anders zou ik het niet redden. Op de heenreis had ik ook nog heel even mijn overstap gemist, omdat ik perse naar Starbucks wilde. De trein reed gewoon letterlijk voor m'n neus weg, balen! Gelukkig kwam 10 minuten later een andere trein, dus pakte ik die maar. Het was wel superdruk in verband met de huishoudbeurs, dus iedereen stond in elkaars 'private space'. Gelukkig had ik nog wel een zitplek weten te bemachtigen, yay!

Wat vind jij van de foto's en zou jij het aandurven om vreemden aan te spreken voor een foto? Laat het me weten :)

De foto's zijn gemaakt met de Canon 400D en de oude 35-80mm, die heeft namelijk een veeeeel mooiere scherpte/diepte!

You Might Also Like

16 reacties

  1. Wat tof dat je dit gedaan hebt! En heel mooi resultaat natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooie portretten. Ik zou het wel lastig vinden hoor, om mensen aan te spreken om een foto te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nadine, ik heb je artikel gedeeld in een inspiratiepost op mijn blog: http://www.sennacamara.blogspot.nl/2015/02/inspiratie-delen-4.html

      Verwijderen
  3. Leuk gedaan zeg! Ik wil dit eigenlijk ook eens gaan doen hier, maar dan niet voor een schoolopdracht, gewoon random :) Misschien binnenkort! Ik vind vooral de foto's het meisje & de meneer met de opvallende bril echt heel leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf dat je dat gewoon gedaan hebt. Ik vind het resultaat erg mooi, zeker zo in zwart wit. Ze hebben inderdaad allemaal wat bijzonders. Tof om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik vond zwart wit inderdaad mooier, dan leidt de achtergrond ook niet zo af.

      Verwijderen
  5. Wat leuk! Zo'n opdracht wil ik ook wel eens krijgen! Je foto's zijn echt heel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat een tof idee, en wat een mooie mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nice idee he? Vind het ook mooie mensen, maar iedereen is natuurlijk mooi ;)

      Verwijderen
  7. Hoi Nadine,
    ik kom hier via Senna's blog. Vind dat je prachtige portretten hebt gemaakt van deze heel verschillende mensen. De meneer, waarover je schrijft dat hij heel enthousiast was > dat kan je aan zijn ogen al zien. Goed gedaan hoor!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen, bedankt!! Misschien vind je andere artikelen van me ook leuk, kijk gerust even rond ;)

      Verwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Ik lees en beantwoord alles! :) Helaas worden anonieme reacties verwijderd, tenzij je naam in de reactie vermeld staat.