BLOG | Blog apparatuur

zondag, december 21, 2014


Het leek me wel leuk om te laten zien welke spullen ik allemaal gebruik voor mijn blog. Denk aan apparatuur, maar ook aan programma's. Lees snel verder als je benieuwd bent!

Camera


Ik gebruik al meer dan een jaar de Canon EOS 400D van mijn vader. Ook gebruik ik deze voor school, mits ik thuis aan de slag moet, anders leen ik er een op school. Het nadeel van deze camera is dat ik er niet mee kan filmen. Als ik dat wel moet doen, moet ik er een lenen op school. Voor deze post heb ik dat ook gedaan, namelijk een Nikon D7000 met een 18-70mm lens.

Programma's


Om video's te bewerken gebruik ik Adobe Premiere Pro. Ik vind het heel fijn werken en gebruik het ook voor school. Voor als je het afvraagd, ik heb netjes betaald voor alle programma's die ik gebruik ;).


Altijd maak ik mijn foto's in RAW, zodat ik onder andere heel makkelijk de witbalans aan kan passen, omdat ik nog weleens vergeet om die goed in te stellen. Ook pas ik soms de belichting enzo wat aan. Dit doe ik allemaal in Camera Raw, die eigenlijk bij Adobe Photoshop hoort.


Mocht ik nou meer aan mijn foto willen veranderen, zoals bijvoorbeeld stofvlekjes van mijn lens wegwerken of de gezichtjes van mijn modellen wat egaler maken, gebruik ik Adobe Photoshop. Zoveel liefde voor dit programma!


Om mijn bestanden allemaal netjes opgeruimd en overzichtelijk te houden, gebruik ik Adobe Bridge. Het is eigenlijk precies hetzelfde als Finder of als je Windows gewend bent de verkenner, maar deze heeft meer mogelijkheden en werkt veel fijner als je met je foto's bezig bent.


Natuurlijk gaan we het belangrijkste niet vergeten, want zonder dit was er geen blog. Ik werk al een aantal jaar met Blogger en het bevalt me best goed! Uiteindelijk zou ik wel graag een eigen domeinnaam willen en een mooiere lay-out met meer mogelijkheden, maar dat is best een investering en zoveel volgers heb ik (nog) niet om daar nu mee bezig te gaan (sorry trouwe volgers, jullie moeten het nog even met deze simplistische blog doen, hehe).

Laptop


Wat een mooi kind heb ik he? Een paar maanden terug moest ik een Macbook Pro aanschaffen voor school. Ik had toen het allernieuwste model en heb meteen ook een hele sterke versie genomen met veel werkgeheugen en al die dingen waar ik toch geen verstand van heb. Het is dus een Macbook Pro 15 inch met Retina scherm en als besturingssysteem heb ik OS X Yosemite, ziet er zoveel mooier uit dan de versie die ik eerst had!

Lenzen


Als eerst deze Canon 35-80mm lens. Hij is al een tijdje oud, want hij zat zelfs nog bij onze oude analoge camera (eentje die met rolletjes werkt, je weet wel, hehe). Tot mijn grote verbazing kan ik er nog steeds hele mooie foto's mee maken, al heeft hij wel wat moeite met automatisch scherp stellen, dus dat moet ik handmatig doen.


Dit is de Canon 70-300mm lens. Ik gebruik deze eigenlijk nooit voor mijn blog, maar wel als ik bijvoorbeeld buiten ga fotograferen, denk dan bijvoorbeeld aan dieren of bloemen. Ik vind de scherpte-diepte van deze lens erg mooi. Je hebt dan een kleine laag die scherp is en de rest is dan onscherp.


De Cosina 100-300mm is ook al heel oud en deze vind ik niet fijn werken. Er zit geen stabilizer in, dus zijn de foto's al snel bewogen. Nu moet ik zeggen dat ik er nog maar een paar foto's mee heb gemaakt, en dat ik ongelofelijke trilhandjes heb, dus waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij!


Last but not least, de Canon 17-85mm lens die ik eigenlijk altijd standaard gebruik. Bijna alle foto's op mijn blog maak ik met deze lens, omdat hij gewoon heel erg fijn werkt. Hij is alleen wel een beetje vies van binnen, maar die vlekjes die ik dan in de foto's zie soms kan ik gewoon wegwerken in Photoshop, want verder is hij gewoon prima!

Op de titelfoto zie je nog een opzetflitser, eigenlijk gebruik ik die nooit en ik heb er geen foto van gemaakt, want ik kreeg hem er maar niet mooi op. Het is ook gewoon een lelijk en totaal niet fotogeniek ding, hehe!

Dit zijn dus alle spullen die ik voor het bloggen gebruik, obviously ook mijn hoofd en producten, maar dat spreekt voor zich. Hopelijk vond je het leuk om te lezen en als je nog vragen hebt over de spullen of programma's, laat het dan weten ;)

You Might Also Like

4 reacties

  1. Leuke lenzen, zo handig eigenlijk dat je een Macbook moest aanschaffen voor school! Ze zien er zo ongelooflijk mooi en goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, duur grapje, maar erg handig inderdaad! Kan er zoveel meer mee dan met mijn oude windows laptop :)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Thanks, vind het zelf altijd interessant om het van anderen te zien ook :)

      Verwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Ik lees en beantwoord alles! :) Helaas worden anonieme reacties verwijderd, tenzij je naam in de reactie vermeld staat.